Acasă > Educaţie şi Cercetare, Social şi Politic > Emisiunea “Ştiinţă şi Cunoaştere”

Emisiunea “Ştiinţă şi Cunoaştere”

În 17 octombrie voi participa la o emisiune la TVR Cluj (transmisă pe TVR 3). Emisiunea este numită „Ştiinţă şi Cunoaşetere„, iar tema acestei ediţii este „Publicitate, Internet, Televiziune„. Emisiunea este condusă de domnul Cristian Mureşanu, un om dedicat promovării ştiinţei şi „luptei” împotriva obscurantismului, pseudoştiinţei şi non-ştiinţei. Este printre puţinele emisiuni de acest tip din ţară, aflată pe baricade în numele ştiinţei, având de ţinut piept „armatei” numeroase de emisiuni, cu priză la un public nealfabetizat ştiinţific, sub care se ascunde obscurantismul (ex. de la astrologie şi horoscop la teorii naive ale conspiraţiilor, vrăjitorie, vindecări  cu vraci şi ezoterism superficial). Am mai participat, la invitaţia domnului Mureşanu, la două emisiuni anterioare, cu teme legate de „Flacăra Violetă” (împreună cu profesorul Adrian Pătruţ) şi „Despre Apocalipse…” (împreună cu profesorul Adrian Pătruţ). În această emisiune voi discuta despre manipulare şi massmedia, în formele ei diverse (ex. manipulare subliminală, manipulare prin internet şi reclamă etc.). Eu am mai scris despre această temă într-o lucrare „Prelucrări inconştiente de informaţie: Implicaţii pentru practica clinică, juridică şi massmedia” [David, D. (2004). Editura Tritonic, Bucureşti]. Orice comentarii, sugestii, sau întrebări de la cititorii acestui blog sunt însă binevenite, urmând, dacă sunt pertinente şi interesante, să le abordez şi în emisiune!

  1. Miri
    4 Octombrie 2010 la 3:42 pm

    Chiar putem fi manipulati prin mesaje subliminale? Eu ca psiholog stiu ceva, dar nu am gasit raspunsuri clare. Un help?

    • 4 Octombrie 2010 la 6:00 pm

      Raspunsul este mai complex, dar incerc sa-l sintetizez (am sa-l discuta mai detaliat in emisiune):
      Daca prin manipulare intelegem sa facem mai probabile anumite comportamente ale unor subiecti, atunci putem fi manipulati prin mesaje subliminale; acestea se aplica mai ales comportamentelor care nu sunt nici optiuni principale (care intr-un proces de decizie vor fi alese primele) dar nici variante evitate (care intr-un proces de decizie vor fi ales ultimele).

      Daca prin manipulare intelegem sa facem pe cineva sa faca comportamente opuse intereselor si optiunilor sale, atunci nu putem si manipulati prin stimulari subliminale.

      Spre exemplu, cineva poate avea urmatorul profil al preferintelor/alegerilor cu referire la bauturile racoritoare:
      Prefera sa bea Pepsi
      Nu prefera sa bea „Maxi”
      Este indiferent la bautura „Naxi”

      Prin stimulare subliminala cu mesajul „Bea Naxi” vei creste preferinta subiectului pentru „Naxi”, dar el va bea tot Pepsi! Prin stimulare subliminala cu mesajul „Bea Pepsi” subiectul va prefera Pepsi in aceeasi masura ca inainte. Prin stimulare subliminala cu mesajul „Bea Maxi” subiectul va refuza „Maxi” in aceeasi masura ca inainte.

  2. Moneo
    5 Octombrie 2010 la 7:21 pm

    @Miri: ideea e ca reclamele nu te pot controla ca pe o marioneta. Deci stai relax🙂

    @DD: Felicitari! Chiar era nevoie de o astfel de interventie la televiziune. Pacat ca genul acesta de emisiuni se difuzeaza pe televiziuni la care nu se prea uita lumea (mai era si Cronica Scepticului a lui Cristian Roman pe TVR-M). Topurile de audienta sunt sparte de Codul lui Oreste si Monica Tatoiu.

  3. tsgrozescu
    17 Octombrie 2010 la 10:59 am

    17 octombrie este chiar azi, in fapt ziua cand am si descoperit blog-ul dvs si ziua cand v-am cunoscut ca pedagog. Daca va spun ca va scriu chiar in timpul prelegerii dvs, ma astept sa nu va enervati prin prisma principiilor enuntate chiar acum de dvs🙂 si a faptului ca dispun de atentie distributiva.

    Subiectul emisiunii este „tare” fara sa exagerez, ar fi cateva puncte clare de atins:

    1. Televiziune: folosirea tehnicilor clasice de manipulare din mass-media prezentului pentru inducerea unui efect social (trebuie dezvoltat, acum nu e timp). Cand zic prezent inseamna de cateva luni accentuat, nemaiavand in aceasta tara de exemplu macar un canal de stiri propriu-zis, ci doar canale „de inductie” care merg f.bine pe modelul ABC cognitiv, dar si pe ABC-ul comportamental.

    2. Internet: trend-ul subtil dar activ de control al mijloacelor de comunicare, cu emfaza pe niveluri de cenzura (posibile) – pe plan global dar si la noi (proiectul Olguta Vasilescu)

    3. Publicitate – revenim la pct.1 pt a plasticiza: nu mai vizionam stiri, ci „produse comerciale”, care urmaresc in modul cel mai vadit de la noi obtinerea aproape imediata a unei convingeri si/sau reactii, folosind la un nivel basic cunostinte psihologice (tehnici de interventie) ale prelucrarilor inconstiente de informatie. „Grava” (a se citi neobisnuita) nu e tehnica, veche si uzitata, ci amploarea fenomenului in prezent, in Romania (dar nu numai).

    Ceea ce zic eu: se intampla ceva (in acest sens, al cresterii amplorii manipularii, sa zicem istoric). Ce parere aveti? Se preteaza f.bine la tema emisiunii tv.

  4. Nagy Szaby
    3 Martie 2012 la 4:27 pm

    Buna ziua domnule profesor as avea nevoie de o parere personala cu privire la un subiect.
    Eu sunt foarte sceptic in ceea ce priveste viata de apoi parapsihologie aceste lucruri legate de mistic ezoterism shamani eu sunt de parere ca e vorba acolo mai mult de hipnoza autosugestie si nicidecum de ceva supranatural.
    Am intalnit medici in viata mea atat medici psihiatri cat si psihologi si am discutat vizavi de aceasta tema unii erau de parere ca ar fii vorba despre karma si astfel de lucruri mai putin stiintifice de asemena cei care sunt de parere ca si mine ca sunt niste lucruri folosite pentru a exploata oamenii si ai usura de bani.
    As dori sa stiu care e opinia dumneavoastra dat fiind faptul ca sunteti un lider al curentului de psihoterapie COGNITIVA-comportamentala.

    • 3 Martie 2012 la 8:12 pm

      Su eu sunt un sceptic, dar unul constructiv. Imi place sa le investighez stiintific si da, cred si eu ca sugestia poate fi unul din mecansimele explicative in multe cazuri.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: