Prima pagină > Educaţie şi Cercetare > Scurtă notă despre educație-cercetare în negocierile pentru un nou guvern

Scurtă notă despre educație-cercetare în negocierile pentru un nou guvern

UPDATE:

Motorul modernizării României – educația (cu accent pe învățământul superior)-cercetarea (incluzând cercetarea-dezvoltarea-inovarea) -, pe care l-am descris anterior (vezi mai jos), a fost spart de negocierile și contextul politic în două „motorașe” mai firave. Nu-i bine, dar nu-i încă catastrofal! Pactul Ad-Astra, asumat de toate partidele din coaliția guvernamentală, poate avea încă rolul de coordonare a celor două „motorașe” și astfel să mergem totuși înainte coordonat, cu viteză, nu instabil și cu frâna trasă. De aceea este important ca la educație reforma modernizării să înceapă cu învățământul superior, care formează specialiștii (inclusiv profesorii din preuniversitar), altfel intervenția este una simptomatică, tratând efectul nu cauza! La cercetare lucrurile pot fi salvate dacă se înțelege că prin cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) se susține în esență modernizarea țării și că aceasta nu poate să fie doar o anexă a digitalizării. Soluția care rămâne acum este ca în jurul Pactului să se inițieze schimbări specifice în CDI, în relația dinamică cu învățământul superior (iar apoi cu toată educația), cu impact apoi asupra rolului CDI în digitalizare și asupra impactului transversal al CDI/digitalizării în toate celelalte sectoare. Dacă începem reforme în preuniversitar fără a angaja întâi universitarul și/sau dacă ne apucă de digitalizare minimizând CDI și fără a gândi relația CDI/digitalizare cu educația ratăm din nou și arătăm că nu înțelegem nimic din rolul politicilor academice în dezvoltarea unei țări, dar acum cu implicații majore, deoarece se prăbușesc niște așteptări mari și promisiuni de onoare! 

Văd în presă discuția că partidele care vor forma coaliția de guvernare ar evita și/sau nu sunt interesate de ministerul educației/cercetării, căutând așa numite ministere de „forță”.

Nu mai reiau aici detaliat argumentele pentru care acest lucru ar fi o greșeală imensă, anulându-se astfel chiar motorul modernizării României. Spun doar în sinteză ce am mai spus în multe interviuri publice:

Sper sincer că acest dezinteres este doar o speculație de presă. Ar fi extrem extrem de dezamăgitor ca acest lucru să fie adevărat, deoarece: (1) aceste partide au programe foarte bune pentru educație (preuniversitar-universitar); (2) au asumat împreună Pactul Ad Astra pentru cercetare și (3) se pot coordona perfect în această arhitectură complexă și modernă – educație-cercetare – cu proiectul președintelui „România Educată”. Un astfel de minister nu doar că nu ar trebui minimizat, dar ar trebui să primească o ordine de precădere extrem de importantă în viitorul guvern, deoarece numai așa vom moderniza și dezvolta țara. Acesta este ministerul de „forță” pentru țară și cetățeni, celelalte clasice numite de „forță fiind astfel mai mult pentru mediul politic. Fără educație adecvată, celelalte ministere nu au șansă să fie eficiente. Multă susținere pentru unii dintre câștigători a venit pe această idee! Dar, așa cum știm, nu doar testul partidelor, ci și al oamenilor este atunci când ajung în pozițiile de putere. Știindu-i pe mulți implicați în discuții, eu încă am încredere că educația și cercetarea vor deveni centrale și căutate/dorite în acest guvern, restul fiind speculație. Dar să vedem!

Categorii:Educaţie şi Cercetare Etichete:
  1. Monica Păcurar
    13 decembrie 2020 la 7:08 pm

    Am citit cu interes articolul dumneavoastră, sunt de acord că educația trebuie să fie o prioritate pentru orice guvern. Deocamdată politicienii s-au blocat la împărțirea funcțiilor. Să sperăm că își vor aminti și de reforma educației prezentă în programele de guvernare. Se știe că ministerul educației e un minister greu, cu probleme vechi, de aceea nu se grăbesc să și-l împartă.
    De asemenea sunt de acord că profesori bine pregătiți pot forma profesioniști în toate domeniile. Prin inalta funcție academică pe care o dețineți, cu siguranță puteți contribui la schimbarea în bine a societății. Vă doresc mult succes, iar politicienilor inspirație și voință!

  2. Pintilie Lucian
    22 decembrie 2020 la 3:33 pm

    Stimate Domnule Rector,
    Normal ar fi fost sa se infiinteze un minister al invatamantului superior si cercetarii, cele doua fiind intrinsec legate una de alta. Sa vedem insa cine va ocupa fotoliile de ministru. Cu numele vehiculate oana acum in presa, cel putin pentru Educatie, greu de crezut ca se va demara o reforma reala in invatamant, mai ales in cel universitar. Sunt de acord ca reforma de aici ar trebui pornita, pentru ca in universitati se fomeaza resursa umana si pentru pe-universitar si pentru cercetare. Dar cine sa faca reforma, cineva care a avut conductaor de doctorat un domn care si-a construit o intreaga cariera pe diplome false? Sa fim seriosi.
    Traim vremuri triste, in care este mai important activismul de partid decat expertiza profesionala pentru a accede in functii publice. Cat despre cercetare, ce sa mai vorbim. Daca aplicam metodele specifice corporatiilor, care au in vedere doar profitabilitatea, nu ajungem prea departe. Pactul propus de Ad-Astra suna frumos, dar nu stiu daca va putea fi implementat in actuala conjunctura economica si financiara. In plus, Ad-Astra promoveaza niste proiecte discriminatorii, favorizand diaspora in detrimentul cercetatorilor din tara. Oricat s-au ostenit, si dumnealor, si organizatii sindicale, sa discrediteze cercetarea din tara, sa stiti ca mai exista grupuri si institutii care fac cercetare decenta, cu rezultate apreciate si peste hotare. Generalizarile practicate de anumite grupuri de interese nu fac bine pentru modul in care este perceput sistemului romanesc de cercetare, mai ales in randul tinerilor care ar dori sa urmeze o cariera in domeniu. Sa spui ca toata lumea fura, ca in cercetare nu se face nimic, doar se toaca banul public, este neadevarat si da dovada de rea credinta.
    Sa speram ca nu vor fi alti 4 ani irositi si ca partidele coalitiei vor gasi oameni potriviti pentru posturile din Guvern, nu clientela de partid.
    Altfel, va invit sa ne faceti o vizita, sa vedeti cam cum arata un INCD, zicem noi decent ca organizare si rezultate.
    Cu stima
    Lucian Pintilie

    • 22 decembrie 2020 la 4:15 pm

      Programele de guvernare ale PNL si USR-PLUS din campanie s-au angajat in esenta sa intareasca universitatile, sa intareasca institutele, iar apoi sa incurajeze colaborarea dintre ele. Asta ar fi esenta modernizarii Romaniei prin inovare!

  3. Lucian
    1 ianuarie 2021 la 12:58 pm

    Tema cum că MEC ar fi fost tratat cu dezinteres în negocierile dintre partide este una falsă și izvorăște din neprofesionalismul jurnaliștilor. Privind în urmă, oricine ar trebui să observe că Iohannis este „patronul” de drept al Educației, prin simplul fapt că a inițiat și coordonat, de aproape, pas cu pas, proiectul România Educată. Ar fi fost o aroganță nejustificată ca orice alt partid, cu excepția PNL, să pretindă acest minister.

    Legat însă de desprinderea „C”-ului din MEC, sunt unul din cei care vede asta cu ochi buni. Mai precis, nu văd de ce cercetarea „trebuie” să fie asimilată educației. Sunt două lucruri fundamental diferite. Confuzia cred că apare datorită faptului că în învățământul superior fișa postului presupune cercetare. Dar asta nu justifică nimic. Mai mult, alăturarea celor două cred că a creat de-a lungul timpului un fel de conflict de interese… în România cercetarea fiind acaparată aproape exclusiv de mediul Academic. Ori, rezultatele românești sunt, în cea mai mare parte, știință de dragul științei… Ele răspund foarte greu sau deloc necesităților reale din zona de producție. Chiar dacă MEC organizase o sumedenie de competiții de finanțare a cercetării aplicative, mari descoperiri care să revoluționeze industria pe plan mondial n-au prea ieșit din acești bani cheltuiți. Pe de altă parte, cercetarea fundamentală din țara noastră a ajuns la un nivel rezonabil, poate chiar peste media UE, ceea ce e bine. Însă asta nu aduce un plus valoare economiei și implicit capacității de finanțare a însăși cercetării universitare prin prisma bugetului național.

    • 3 ianuarie 2021 la 10:22 am

      Eu vorbeam despre invatamantul superior si cercetare, nu de educatie in general. Nu mai intru in detalii, am argumentat altundeva. Spun doar ca astfel perpetuam reforma comunista din 1948 in invatamantul superior/cercetare.

  1. 28 decembrie 2020 la 11:23 am

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: