Prima pagină > Educaţie şi Cercetare, Social şi Politic > A doua masă rotunda a Think Tank-ului G3A

A doua masă rotunda a Think Tank-ului G3A

Marţi, 24 martie 2014, a avut loc a doua masă rotundă a Think Tank-ului G3A la Universitatea din Bucureşti. Despre grupul G3A găsiţi informaţii AICI.

La întâlnire au participat membri ai TT-G3A şi invitaţi ai acestora: membri ai Academiei Române, profesori universitari, cercetători şi reprezentanţi din massmedia.

Dintre concluziile întâlnirii sumarizez câteva (toate concluziile întâlnirii vor fi incluse în Raportul TT-G3A din decembrie 2015, iar prezentările vor apărea în forma articolelor în RPSS):

  • Predictibilitatea legislativă şi a criteriilor academice este fundamentală pentru performanţa academică; în acest moment, în multe domenii, criteriile academice sunt prea slabe, punând la risc formarea unei resurse umane de calitate;
  • Modele academice româneşti trebuie să fie astfel gândite încât să ne permită integrarea în mediu academic internaţional; improvizaţiile care au loc uneori în mediul academic românesc devin probleme de securitate naţională, deoarece pot afecta generaţii întreg, competitivitatea ţării şi calitatea vieţii populaţiei;
  • Profesura universitară trebuie condiţionată mai puternic de performanţa în cercetare;
  • Indicatorii scientometrici trebuie să fie repere iniţiale de evaluare academică, evaluările calitative trebuind făcute în integrarea cu aceştia;
  • Cercetarea aplicativă nu se poate realiza competitiv fără un stoc puternic de cunoaştere fundamentală şi un mediu economic dinamic;
  • Diaspora ştiinţifică românească nu poate suplini lipsa de pregătirea performantă a resursei umane în ţară; aşadar, este nevoie de politici performante de dezvoltare a resursei umane în ţară;
  • Rata de creştere a numărului publicaţiilor ştiinţifice din România (începând din 2001 până în 2011) nu este suficient de mare pentru a ne asigura o evoluţie în clasamentele internaţionale; este nevoie de o strategie inovativă pentru a deveni competitivi sub acest aspect;
  • Modernizarea mediului academic românesc trebuie făcută într-un model sistemic, integrat cu modernizarea ţării.

S-a adoptat o Moţiune a TT-G3A – care a fost înmânată academicianului Victor Voicu, secretarul general al Academiei Române, invitat la întâlnirea TT-G3A -, din care selectez:

„…Aderarea României la Uniunea Europeană (UE) nu duce cu necesitate şi la o integrare europeană performantă, în beneficiul ţării. Într-adevăr, spre exemplu, deşi ca formă mediul academic românesc este integrat în mediul academic european, sub aspectul performanţei acestuia suntem la periferia mediului academic european. Acest lucru are consecinţe negative grave asupra modernizării şi competitivităţii ţării, ştiut fiind faptul că într-o lume globalizată acestea depind de nivelul de cunoaştere (1) generată prin cercetare, (2) larg diseminată prin educaţia academică şi (3) utilizată prin servicii innovative (knowledge –based society). În plus, această integrare neperformantă duce la fenomenul de brain-drain, cu impact negativ asupra competitivităţii ţării.

Pentru integrarea ariei româneşti a educaţiei şi cercetarii în aria europeană a educaţiei şi cercetării este necesară o acţiune concertată a actorilor academici relevanţi, într-un cadru mai general al unui proiect de ţară….

Reiterăm, ca o moţiune a acestei mese rotunde, necesitatea de acţiune concertată pentru modernizarea mediului academic românesc şi prin aceasta a ţării. Grupul G3A va continua activităţile proprii, inclusiv prezentarea Raportului anual asupra stării mediului academic românesc, dar, pentru un rezultat cât mai rapid şi mai puternic, astfel de activităţi, derulate de diverşi actori din domeniu (ex. universităţi, institute de cerectare, Think Tank-uri, organizaţii profesionale, etc.) trebuie integrate într-un cadru mai general.

Propunem Academiei  Române, ca cel mai înalt for ştiinţific din ţară, să organizeze şi să coordoneze această activitate de analiză profundă a mediului academic românesc…”.

 

 

 

Lasă un comentariu